Rewalidacja dzieci niedosłyszących i niedowidzących

Poradnia pedagogiczno-psychologiczna Branta Krystyna

  • Skip to content
Poradnia-header.jpg

Rewalidacja dzieci niedosłyszących i niedowidzących

 W Poradni odbywają się zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z uszkodzonym słuchem lub wzrokiem

 Rewalidacja – (łac. re – znów, valius – mocny) jest to oddziaływanie zmierzające do

przywrócenia pełni sił osobom osłabionym poważną choroba lub urazami.
Natomiast proces rewalidacji to wszelkie działania ( psychologiczne, pedagogiczne itp. ) wobec osoby niepełnosprawnej, rozciągnięte w czasie, czyli od urodzenia do niemalże końca życia.

Celem zajęć rewalidacyjnych nie jest wyrównywanie braków. Rewalidacja przystosowuje niepełnosprawnego do życia w społeczeństwie. Stawia na mocne strony dziecka oraz szuka tego, co w nim jest najlepsze.

 Główne kierunki oddziaływań rewalidacyjnych:

  • maksymalne usprawnianie, rozwijanie, tych wszystkich funkcji psychicznych i fizycznych, które są najsilniejsze i najmniej uszkodzone
  • optymalne korygowanie funkcji zaburzonych i uszkodzonych
  • kompensowanie, czyli wyrównywanie przez zastępowanie
  • stymulowanie rozwoju

 

Zajęcia rewalidacyjne dla danego ucznia odbywają się po wcześniejszej diagnozie, na podstawie której konstruowany jest indywidualny program pracy terapeutycznej.

Głównymi założeniami pracy terapeutycznej z dziećmi niedowidzącymi lub niedosłyszącymi jest zmniejszenie  stwierdzonych deficytów rozwojowych, opanowanie  nowych wiadomości i umiejętności, osiągnięcie przez dziecko sukcesu i podniesienie własnej samooceny.

Zajęcia będą obejmowały:

  • ćwiczenia manualne i motoryczne
  • ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, wzrokowo-słuchowej
  • ćwiczenie percepcji wzrokowej
  • ćwiczenia funkcji słuchowych
  • ćwiczenia orientacji kierunkowej i przestrzennej
  • trening słuchowy mający na celu uaktywnienie i wykorzystanie istniejących u dzieci resztek słuchowych
  • trening wzrokowy mający na celu poprawę zdolności percepcyjnych uczniów przy użyciu narządu wzroku
  • rozwój myślenia
  • przystosowanie do życia w społeczeństwie

Proponowane zajęcia będą prowadzone głównie w formie zabawy, zgodnie z indywidualnym programem wspomagania rozwoju i dostosowane będą do zmieniających się potrzeb i możliwości dziecka. Stosowane podczas zajęć różne metody pracy, wpłyną na usprawnienie zaburzonych funkcji percepcyjno – motorycznych i poznawczych oraz pomogą w przystosowaniu dziecka do życia w pełnosprawnym społeczeństwie.

Na zajęcia będą kwalifikowane dzieci niedowidzące lub niedosłyszące.

Zgłoszenia proszę kierować do Biura Obsługi Klienta  w Poradni tel. (23)6543329 gdzie są dokonywane zapisy.

Serdecznie zapraszam

Katarzyna Domżalska - surdotyflopedagog

 

Poprawiony ( niedziela, 28 lutego 2010 11:20 )  

Wzory wniosków:

Twoja aktualna pozycja: Start Terapia Rewalidacja dzieci <br /> niedosłyszących <br /> i niedowidzących