W Poradni odbywają się zajęcia rewalidacyjne dla dzieci z uszkodzonym słuchem lub wzrokiem
Rewalidacja – (łac. re – znów, valius – mocny) jest to oddziaływanie zmierzające do
przywrócenia pełni sił osobom osłabionym poważną choroba lub urazami.
Natomiast proces rewalidacji to wszelkie działania ( psychologiczne, pedagogiczne itp. ) wobec osoby niepełnosprawnej, rozciągnięte w czasie, czyli od urodzenia do niemalże końca życia.
Celem zajęć rewalidacyjnych nie jest wyrównywanie braków. Rewalidacja przystosowuje niepełnosprawnego do życia w społeczeństwie. Stawia na mocne strony dziecka oraz szuka tego, co w nim jest najlepsze.
Główne kierunki oddziaływań rewalidacyjnych:
- maksymalne usprawnianie, rozwijanie, tych wszystkich funkcji psychicznych i fizycznych, które są najsilniejsze i najmniej uszkodzone
- optymalne korygowanie funkcji zaburzonych i uszkodzonych
- kompensowanie, czyli wyrównywanie przez zastępowanie
- stymulowanie rozwoju
Zajęcia rewalidacyjne dla danego ucznia odbywają się po wcześniejszej diagnozie, na podstawie której konstruowany jest indywidualny program pracy terapeutycznej.
Głównymi założeniami pracy terapeutycznej z dziećmi niedowidzącymi lub niedosłyszącymi jest zmniejszenie stwierdzonych deficytów rozwojowych, opanowanie nowych wiadomości i umiejętności, osiągnięcie przez dziecko sukcesu i podniesienie własnej samooceny.
Zajęcia będą obejmowały:
- ćwiczenia manualne i motoryczne
- ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej, wzrokowo-słuchowej
- ćwiczenie percepcji wzrokowej
- ćwiczenia funkcji słuchowych
- ćwiczenia orientacji kierunkowej i przestrzennej
- trening słuchowy mający na celu uaktywnienie i wykorzystanie istniejących u dzieci resztek słuchowych
- trening wzrokowy mający na celu poprawę zdolności percepcyjnych uczniów przy użyciu narządu wzroku
- rozwój myślenia
- przystosowanie do życia w społeczeństwie
Proponowane zajęcia będą prowadzone głównie w formie zabawy, zgodnie z indywidualnym programem wspomagania rozwoju i dostosowane będą do zmieniających się potrzeb i możliwości dziecka. Stosowane podczas zajęć różne metody pracy, wpłyną na usprawnienie zaburzonych funkcji percepcyjno – motorycznych i poznawczych oraz pomogą w przystosowaniu dziecka do życia w pełnosprawnym społeczeństwie.
Na zajęcia będą kwalifikowane dzieci niedowidzące lub niedosłyszące.
Zgłoszenia proszę kierować do Biura Obsługi Klienta w Poradni tel. (23)6543329 gdzie są dokonywane zapisy.
Serdecznie zapraszam
Katarzyna Domżalska - surdotyflopedagog