Socjoterapia

Poradnia pedagogiczno-psychologiczna Branta Krystyna

  • Skip to content
Poradnia-header.jpg

Socjoterapia

Socjoterapię zaliczamy do procesów psychokorekcyjnych, leczniczych,

ukierunkowanych na eliminowanie lub na zmniejszanie poziomu zaburzeń zachowania u dzieci i młodzieży. Socjoterapia jest więc formą pomocy adresowaną do dzieci i młodych ludzi w okresie dorastania, borykających się z problemami osobistymi i trudnościami życiowymi.

Adresat zajęć:

Dzieci i młodzież w okresie dorastania z problemami zaburzeń zachowania, utrudniającymi kontakty społeczne i będące przyczyną niepowodzeń szkolnych.

Głównym celem jest:

Wzmocnienie osobowości poprzez realizację celów rozwojowych, edukacyjnych i terapeutycznych.
Jednak istota socjoterapii polega głównie na realizacji celów terapeutycznych, czyli organizowaniu takich doświadczeń korekcyjnych, które będą przeciwstawne doznawanym wcześniej urazom oraz sprzyjać będą odreagowaniu napięć emocjonalnych i posłużą uczeniu się nowych umiejętności społecznie akceptowanych.

Cele terapeutyczne zajęć dotyczą głównie:

  •     Odreagowania emocji,
  •     Rozwiązywania problemów, trudnych sytuacji,
  •     Lepszego zrozumienia ludzkich zachowań,
  •     Otrzymywania wsparcia od grupy,
  •     Przyjmowania i dawania informacji zwrotnych,
  •     Poznania i nawiązywania własnych emocji.

Czynnik zmiany:

Zmiana sądów poznawczych, czyli wprowadzenie doświadczeń korekcyjnych, odreagowanie emocjonalne, zmiana wzorców zachowań, czyli nabywanie nowych umiejętności.

Cały cykl spotkań socjoterapeutycznych podzielony jest głównie na trzy etapy pracy indywidualnej i z grupą:

  1. Pierwszy etap to okres opracowania reguł i norm obowiązujących na zajęciach, tworzeniu atmosfery wyzwalającej pozytywne relacje interpersonalne. Dlatego też pierwsze spotkania koncentrują się wokół zabaw i ćwiczeń pozwalających na integrację, budowanie zaufania i poczucia bezpieczeństwa.
  2. Drugi etap to właściwa praca z grupą. Polega na realizacji zaplanowanych celów terapeutycznych, edukacyjnych i rozwojowych.
  3. Ostatni etap jest przygotowaniem do zakończenia wspólnej aktywności i spotkań w grupie, jest posumowaniem nabytych umiejętności.

Na zajęciach stosowanych będzie wiele metod i technik pracy tj.: rundka w kręgu, „burza mózgów”, uzupełnianie zdań, techniki plastyczne, praca w parach i małych grupach, gry i zabawy, inscenizacje i odgrywanie scenek(psychodrama), relaksacja i wizualizacja.

Poprawiony ( niedziela, 06 grudnia 2009 19:55 )  

Wzory wniosków:

Twoja aktualna pozycja: Start Terapia Socjoterapia