Terapia pedagogiczna to specjalistyczna pomoc udzielana dziecku i jego rodzicom w pokonywaniu zaburzeń rozwojowych powodujących trudności w nauce. Polega ona na rozpoznawaniu problemu, zdiagnozowaniu go i zaprojektowaniu terapii indywidualnej, w zależności od stwierdzonych potrzeb.
Celem nadrzędnym zajęć terapii pedagogicznej jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, społecznego i psychicznego dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi. Polega to na kompensowaniu i usprawnianiu bezpośrednich przyczyn niepowodzeń szkolnych ucznia.
Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne prowadzone są dla dzieci, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksję rozwojową), uniemożliwiające uzyskanie osiągnięć wynikających z posiadanego potencjału intelektualnego.
U dzieci z dysleksją zazwyczaj stwierdza się zaburzenia percepcji wzrokowej, słuchowej lub integracji percepcyjno – motorycznej.
Typy dysleksji rozwojowej:
- dysleksja typu wzrokowego spowodowana zaburzeniami percepcji i pamięci wzrokowej powiązana z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej i ruchowo–przestrzennej
- dysleksja typu słuchowego spowodowana zaburzeniami percepcji i pamięci słuchowej, najczęściej powiązana z zaburzeniami funkcji językowych
- dysleksja integracyjna, występuje gdy poszczególne funkcje nie wykazują zakłóceń, natomiast zaburzona jest koordynacja, czyli występują zaburzenia integracji percepcyjno-motorycznej
- dysleksja typu mieszanego, gdy występują jednocześnie zaburzenia w percepcji i pamięci słuchowej, pamięci i percepcji wzrokowej, wyobraźni przestrzennej
Odmiany dysleksji rozwojowej:
- dysleksja – to trudności w opanowaniu poprawnego czytania
- dysortografia – to trudności w opanowaniu poprawnej pisowni, pomimo znajomości zasad ortograficznych
- dysgrafia - to trudności w opanowaniu umiejętności pisania uwarunkowane obniżonym poziomem graficznym pisma
- dysfonia – objawia się niewyraźnym i cichym mówieniem – wada bardzo rzadko stwierdzana
- dyskalkulia - to specyficzne zaburzenia zdolności arytmetycznych. Jej przyczyną są zaburzenia funkcji poznawczych odpowiedzialnych za nabywanie wiadomości i umiejętności matematycznych
Zajęcia odbywają się cyklicznie, składają się z odpowiednio dobranych ćwiczeń, gier i zabaw.
Na zajęcia przyjmowani są uczniowie z aktualną opinią psychologiczno – pedagogiczną, stwierdzającą specyficzne trudności w nauce.
Terapię w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej prowadzą:
mgr Alicja Sumeradzka
mgr Katarzyna Domżalska