Terapia pedagogiczna

Poradnia pedagogiczno-psychologiczna Branta Krystyna

  • Skip to content
Poradnia-header.jpg

Terapia pedagogiczna

Terapia pedagogiczna to specjalistyczna pomoc udzielana dziecku i jego rodzicom w pokonywaniu zaburzeń rozwojowych powodujących trudności w nauce. Polega ona na rozpoznawaniu problemu, zdiagnozowaniu go i zaprojektowaniu terapii indywidualnej, w zależności od stwierdzonych potrzeb.

Celem nadrzędnym zajęć terapii pedagogicznej  jest stworzenie możliwości wszechstronnego rozwoju umysłowego, społecznego i psychicznego dzieciom z utrudnieniami rozwojowymi. Polega to na kompensowaniu i usprawnianiu bezpośrednich przyczyn niepowodzeń szkolnych ucznia.

Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne prowadzone są dla dzieci, u których stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się (dysleksję rozwojową), uniemożliwiające uzyskanie osiągnięć wynikających z posiadanego potencjału intelektualnego.

U dzieci z dysleksją zazwyczaj stwierdza się zaburzenia percepcji wzrokowej, słuchowej lub integracji percepcyjno – motorycznej.

Typy dysleksji rozwojowej:

  • dysleksja typu wzrokowego spowodowana zaburzeniami percepcji i pamięci wzrokowej powiązana z zaburzeniami koordynacji wzrokowo-ruchowej i ruchowo–przestrzennej
  • dysleksja typu słuchowego spowodowana zaburzeniami percepcji i pamięci słuchowej, najczęściej powiązana z zaburzeniami funkcji językowych
  • dysleksja integracyjna, występuje gdy poszczególne funkcje nie wykazują zakłóceń, natomiast zaburzona jest koordynacja, czyli występują zaburzenia integracji percepcyjno-motorycznej
  • dysleksja typu mieszanego, gdy występują jednocześnie zaburzenia w percepcji i pamięci słuchowej, pamięci i percepcji wzrokowej, wyobraźni przestrzennej

Odmiany dysleksji rozwojowej:

  • dysleksja – to trudności w opanowaniu poprawnego czytania
  • dysortografia – to trudności w opanowaniu poprawnej pisowni, pomimo znajomości zasad ortograficznych
  • dysgrafia - to trudności w opanowaniu umiejętności pisania uwarunkowane obniżonym poziomem graficznym pisma
  • dysfonia – objawia się niewyraźnym i cichym mówieniem – wada bardzo rzadko stwierdzana
  • dyskalkulia - to specyficzne zaburzenia zdolności arytmetycznych. Jej przyczyną są zaburzenia funkcji poznawczych odpowiedzialnych za nabywanie wiadomości i umiejętności matematycznych

Zajęcia odbywają się cyklicznie, składają się z odpowiednio dobranych ćwiczeń, gier i zabaw.

Na zajęcia przyjmowani są uczniowie z aktualną opinią psychologiczno – pedagogiczną, stwierdzającą specyficzne trudności w nauce.

Terapię w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej prowadzą:

mgr Alicja Sumeradzka

mgr Katarzyna Domżalska

Poprawiony ( niedziela, 16 maja 2010 19:41 )  

Wzory wniosków:

Twoja aktualna pozycja: Start Terapia Terapia pedagogiczna