ZAJĘCIA PSYCHOEDUKACYJNE
Główne cele zajęć psychoedukacyjnych to:
- Poprawa społecznego i emocjonalnego funkcjonowania dzieci poprzez nawiązanie satysfakcjonujących kontaktów z rówieśnikami i dorosłymi (zmiana sposobu zachowań).
- Zmniejszenie napięć i niepokojów związanych ze szkołą i z rodziną (odreagowanie emocjonalne).
- Zapobieganie wadliwej adaptacji dzieci do warunków życia i wymagań otoczenia poprzez uczenie ich pozytywnego patrzenia na siebie, swoje życie i otoczenie (zmiana sądów o rzeczywistości).
Uczęszczając na zajęcia psychoedukacyjne dzieci mają możliwość nabywania umiejętności interpersonalnych potrzebnych do nawiązywania satysfakcjonujących relacji z rówieśnikami i dorosłymi: rozpoznawania, nazywania i wrażania uczuć, radzenia sobie z przykrymi emocjami, komunikowania się, asertywności, rozwiązywania konfliktów, niwelowania stresu, twórczego myślenia oraz wzmocnienia poczucia własnej wartości.
Liczebność grup kształtuje się w granicach 3 – 12 osób.
Forma zajęć - warsztaty
Metody stosowane podczas zajęć to między innymi: gry i zabawy, ćwiczenia ruchowe, prace plastyczne, ćwiczenia relaksacyjne, swobodne wypowiedzi, dyskusje kierowane, pantomima, drama, scenki, wizualizacja, czyli atrakcyjne z punktu widzenia dzieci metody aktywizujące.
W roku szkolnym 2009/2010 funkcjonują cztery grupy podzielone ze względu na wiek dzieci oraz specyfikę trudności w zachowaniu.
- Zajęcia psychoedukacyjne dla dzieci w wieku przedszkolnym skierowane są do dzieci z trudnościami w zachowaniu przejawiającymi się np. w nadmiernej aktywności, nadruchliwości, zmienności nastrojów, impulsywności oraz deficytami uwagi i /lub innymi parcjalnymi deficytami w sferze percepcyjno - manualnej i społecznej. Poprzez zabawę, działanie i prace plastyczne, czyli preferowane przez dzieci w tym wieku aktywności, mają one możliwość nabywania wiedzy i rozwijania umiejętności potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania społecznego i poznawczego zarówno w przedszkolu, jak i na terenie domu rodzinnego.
- Zajęcia psychoedukacyjne dla dzieci w młodszym wieku szkolnym są skierowane do dzieci w wieku 6 – 7 lat rozpoczynających edukację szkolną, które przejawiają trudności adaptacyjne pod postacią zaburzonego zachowania i/lub zaburzeń emocjonalnych.
- Zajęcia psychoedukacyjne dla dzieci w wieku od 7 do 9 lat skierowane są do dzieci z trudnościami w zachowaniu przejawiającymi się w nadmiernej aktywności, nadruchliwości, zmienności nastrojów, impulsywności oraz do dzieci z objawami nerwicowymi, takimi jak lęki dzienne i nocne, zacinanie się i jąkanie, tiki itp., które zazwyczaj współwystępują z nadpobudliwością psychoruchową.
- Zajęcia pschoedukacyjne dla dzieci w wieku 10 – 12 lat są skierowane do dzieci z zaniżoną samooceną, małą pewnością siebie oraz z trudnościami w wyrażaniu i okazywaniu emocji, co utrudnia im nawiązywanie satysfakcjonujących relacji z rówieśnikami i dorosłymi. Poprzez organizowanie doświadczeń korygujących zajęcia te mają wpłynąć na zmianę sposobu myślenia w/w młodzieży.
W celu zapisania dziecka na zajęcia psychoedukacyjne niezbędne jest wcześniejsze badanie psychologiczne dziecka w P P – P po złożeniu wniosku o wydanie opinii psychologicznej w celu objęcia go pomocą psychologiczną.
Zainteresowanych rodziców zapraszam również na konsultacje w Poradni we wtorki w godzinach 13.00 – 15.00.
Psycholog prowadząca zajęcia – Ewelina Nehring - Rychlińska